Ομιλία του Προέδρου της Ένωσης Δήμων Κύπρου κ. Αλέξη Γαλανού στην 33η Ετήσια Γενική Συνέλευση

Έντιμε κύριε Υπουργέ Εσωτερικών,
Έντιμε κύριε Υπουργέ Γεωργίας, Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος,
Αξιότιμοι κύριοι Βουλευτές,
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί Συνάδελφοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
Φίλες και Φίλοι,

Σας καλωσορίζω στην 33η Ετήσια Γενική Συνέλευση της Ένωσης Δήμων Κύπρου, τη σημαντικότερη εκδήλωση συλλογικής διαβούλευσης των Δημοτικών Τοπικών Αρχών του τόπου μας.

Η παρούσα Γενική Συνέλευση σηματοδοτείται από δύο γεγονότα:

  • Αφενός ολοκληρώνεται η 5ετής θητεία των αιρετών μελών στους Δήμους και συνεπώς προσφέρεται μια ευκαιρία ανασκόπησης της περιόδου για την προοπτική της τοπικής αυτοδιοίκησης
  • Αφετέρου, το Κυπριακό βρίσκεται σε μια καθοριστική καμπή, πράγμα που στο μυαλό μας  βέβαια κυριαρχεί  και αφορά όλους μας, είτε προερχόμαστε από τους κατεχόμενους δήμους είτε από τους δήμους στις ελεύθερες περιοχές

Θα αναφερθώ σε αυτά στη συνέχεια.

Όπως κάθε χρόνο είθισται στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης Δήμων να παρουσιάζεται λεπτομερής απολογισμός των πεπραγμένων και των δράσεων της περιόδου στην οποία αναφερόμαστε και συγκεκριμένα στην περίπτωση μας, στο 2015.

Ο λεπτομερής αυτός απολογισμός βρίσκεται ήδη στα  χέρια σας και μπορείτε να τον μελετήσετε σε άλλο χρόνο.  Αυτό, για να μας δοθεί καιρός να καλύψουμε τα θέματα που απασχολούν ιδιαίτερα  σήμερα την Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς να σας κουράσω υπερβολικά.

Επιγραμματικά αναφέρω ότι καθ’ όλην την διάρκεια του 2015, η Ένωση Δήμων συμμετείχε ενεργά σε όλα τα θέματα που αφορούσαν την Τοπική Αυτοδιοίκηση με παρουσία, απόψεις και προτάσεις τόσο αιρετών όσο και υπηρεσιακών εκπροσώπων. Συμμετείχε σε σωρεία συνεδριάσεων στις Επιτροπές της Βουλής των Αντιπροσώπων,  σε Υπουργεία, σε Υπηρεσίες, σε Οργανισμούς και όπου αλλού χρειαζόταν να εκπροσωπήσει τους Δήμους και να εκφράσει τις απόψεις τους ή τα αιτήματά τους και τις εισηγήσεις τους.

Κάτω από την αιγίδα της Ένωσης Δήμων λειτούργησαν και κατά το 2015 η Κεντρική Επιτροπή Παραλιών, η Μεικτή Επιτροπή Προσωπικού, η Επιτροπή Οικονομικών/Ελέγχου, η Επιτροπή Αιρετών Γυναικών, το Συμβούλιο παρακολούθησης του Έργου της Ενιαίας Μηχανογράφησης των Δήμων και άλλες Επιτροπές.

Ιδιαίτερα θα σταθώ στην Επιτροπή Κατεχόμενων Δήμων, η οποία ενωμένη και αφοσιωμένη στο στόχο της για μια ακόμα χρονιά, με ειδική χορηγία του Κράτους, για την οποία ευχαριστούμε θερμά, ανέπτυξε σημαντική δραστηριότητα στον τομέα της διατήρησης της μνήμης των κατεχομένων μας εδαφών και τη διαφώτιση σε Κύπρο και ιδιαίτερα στο εξωτερικό για την κατοχή και την καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Η Επιτροπή Κατεχόμενων Δήμων εργάζεται ενωμένα και συντονισμένα γιατί  όλοι οι Δήμαρχοι και τα Δημοτικά Συμβούλια θεωρούν ότι η κατοχή είναι αδιαίρετη και πρέπει να ενώνει και όχι να επιτρέπουμε να μας χωρίζει. Στο σημείο αυτό αρκούμαι να αναφέρω ότι οι Κατεχόμενοι Δήμοι αναμένουν από την Κυβέρνηση στο κρίσιμο σημείο που βρισκόμαστε, περισσότερη κατατόπιση και συνεννόηση.

Στην περσινή ομιλία μου έκανα αναφορά σε δύο σημαντικά επιτεύγματα της Ένωσης Δήμων που θα παίξουν ιδιαίτερο ρόλο στη μελλοντική οργάνωση των Τοπικών Αρχών, ιδιαίτερα υπό το πρίσμα μιας μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της οποίας και θα αποτελέσουν σημαντικούς πυλώνες στήριξης.

Το πρώτο είναι η έγκριση κονδυλίου ύψους 2,4 εκατομμυρίων ευρώ από τα διαθρωτικά ταμεία προς την Ένωση Δήμων, για την περίοδο 2014-2020, που χρονολογείται από πέρσι για την εφαρμογή της ενιαίας ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στους Δήμους. Ο διαγωνισμός έχει ήδη προκηρυχθεί και στις 4 Νοεμβρίου  υποβάλλονται προσφορές. Υπήρξε κάποια καθυστέρηση που οφείλεται στη διεκπεραίωση διαδικασιών διασφάλισης της χρηματοδότησης του έργου από το πιο πάνω κονδύλι, μέσω της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης, κάτι που τελικά έχει επιτευχθεί και έχει ξεκινήσει ουσιαστικά η υλοποίηση αυτού του μεγαλεπήβολου έργου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση της Κύπρου, με τη συμμετοχή των 38 από τους 39 Δήμους.

Το δεύτερο είναι η ίδρυση της Ακαδημίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε συνεργασία με την Ένωση Κοινοτήτων Κύπρου και την Αναπτυξιακή Εταιρεία Λάρνακας.

Η Ακαδημία διοργάνωσε σειρά σεμιναρίων, αναλαμβάνοντας το σημαντικό έργο της εκπαίδευσης του προσωπικού των Τοπικών Αρχών σε όλα τα επίπεδα. Παράλληλα, η Ακαδημία επιδιώκει να εξασφαλίσει κονδύλια από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και από άλλες πηγές, κάτι βέβαια που δεν είναι εύκολο. Η Ακαδημία προωθεί επίσης συνεργασίες με το Κέντρο Εμπειρογνωμοσύνης του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης, για διάφορα θέματα κατάρτισης/ επιμόρφωσης των στελεχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κύπρου.

Ένα τρίτο επίτευγμα στην προσπάθεια για αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η επίτευξη συμφωνίας για τις Συλλογικές Συμβάσεις του προσωπικού για τη συναρμολόγηση μιας Παγκύπριας Συλλογικής Σύμβασης για το υπαλληλικό προσωπικό και μιας για το εργατικό προσωπικό όλων των μη Κατεχόμενων Δήμων της Κύπρου, κάτι που επετεύχθη για πρώτη φορά. Τον Οκτώβριο 2016, μετά από συνεχείς επαφές που είχαν η Μικτή Επιτροπή Προσωπικού Ένωσης Δήμων – Συντεχνιών με όλα τα Επαρχιακά κλιμάκια, συμφωνήθηκε το τελικό κείμενο της Παγκύπριας Συλλογικής Σύμβασης. Η Σύμβαση αυτή εγκρίθηκε στην τελευταία συνεδρία της Εκτελεστικής Επιτροπής και θα διαβιβαστεί στους 30 Δήμους για τα περαιτέρω.

Τέλος σημαντική συνεχίζει να είναι η συμβολή της Ένωση Δήμων Κύπρου στο διεθνή χώρο καθώς αναπτύσσει αξιόλογη δράση και παρουσία σε διεθνή Σώματα και Οργανισμούς. Ιδιαίτερη αναφορά θα κάνω για τη δουλειά που επιτελούν οι αντιπρόσωποί μας στην Επιτροπή Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο Κογκρέσο των Τοπικών Αρχών του Συμβουλίου της Ευρώπης. Επίσης σημειώνω τις επαφές που αναπτύσσουμε με διάφορες πρεσβείες ιδιαίτερα Ευρωπαϊκών χωρών και μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας, κρατώντας ψηλά τη σημαία των δήμων, ελεύθερων και προσφυγικών, καθώς και την ενεργό παρουσία μας στις Βρυξέλλες με την αξιοποίηση εκεί του ειδικού συνεργάτη μας.

Πρέπει επίσης να γίνει μνεία για τη συμμετοχή της Ένωσης Δήμων στο Συμβούλιο Ευρωπαϊκών Δήμων και Περιφερειών (C.E.M.R.) το οποίο τον περασμένο Απρίλη πραγματοποίησε το Συνέδριο του στη Λευκωσία, ένα γεγονός που θεωρείται πολύ σημαντικό για το Δήμο Λευκωσίας, την Ένωση Δήμων και την Κύπρο γενικότερα. Επίσης, η Ένωση Δήμων συμμετέχει στη Συνέλευση Ευρωπαϊκών Περιφερειών (A.E.R.), στο Κοινοπολιτειακό Φόρουμ Τοπικής Αυτοδιοίκησης (CLGF) και στη Συνέλευση Ευρωπαϊκών Συνοριακών Περιφερειών (A.E.B.R.).

Φίλε Υπουργέ Εσωτερικών

Κυρίες και Kύριοι

Και τώρα θέλω να εστιάσω την προσοχή όλων μας στο Κυπριακό.

Είμαστε στις μέρες που αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις του Μοντ Πελεράν, ακόμα ένα από τα ωραία θέρετρα που πέρασε το Κυπριακό άλυτο τα τελευταία 42 χρόνια.

Η εικόνα που δίδεται είναι ότι αυτή τη φορά πρόκειται για καθοριστική συνάντηση που θα δείξει αν προχωρούμε προς λύση ή μάς αναμένει ένα νέο ναυάγιο που μπορεί να είναι και καθοριστικό.

Τα διλήμματα για τη δική μας πλευρά είναι πολλά και μεγάλα. Το ίδιο και οι διαφορές μεταξύ μας. Υπάρχουν δύο σχολές σκέψης που δυστυχώς συνδέονται με το ευρύτερο κομματικό παιγνίδι εξουσίας και οι οποίες δεν φαίνεται να γεφυρώνονται εύκολα.

Η μία σχολή είναι έτοιμη να δεχθεί τη Δικοινοτική Διζωνική Ομοσπονδία, η οποία αποφασίστηκε στην πραγματικότητα από τον καιρό των δύο Συμφωνιών Κορυφής Μακαρίου – Ντενκτάς και Κυπριανού – Ντενκτάς. Κόκκινες γραμμές για αυτή τη σχολή αποτελεί το θέμα της ασφάλειας και της αποχώρησης των τουρκικών στρατευμάτων, έστω σταδιακά, και η αλλαγή του συστήματος των Εγγυήσεων, όπως και σοβαρές αναπροσαρμογές στο εδαφικό, λύση του περιουσιακού με πρώτο δικαίωμα στον ιδιοκτήτη και η εφαρμογή των βασικών ελευθεριών.

Η άλλη σχολή δεν δέχεται την Ομοσπονδία, δεν θεωρεί ότι τίθεται θέμα οποιωνδήποτε εγγυήσεων και θεωρεί ότι κάτι από τις σημερινές διεθνείς συνθήκες δεν πρέπει να αναμένουμε από την Τουρκία να διαφοροποιήσει τη στάση της.

Κατά την άποψή μου, η πραγματικότητα και η πραγματική κατάσταση δεν είναι τόσο απλή, αλλά είναι πιο σύνθετη.

Θέλει ιδιαίτερη προσοχή ο χειρισμός γιατί αυτή τη φορά το ναυάγιο πιθανόν να οδηγήσει σε κινήσεις προσάρτησης των κατεχομένων και οριστική αλλαγή του στάτους κβο, σε βάρος της επανένωσης, και σε βάρος του προσφυγικού κόσμου και της υπόλοιπης Κύπρου.

Βρισκόμαστε σε μια εποχή που τα κύρια στηρίγματά μας, η Ευρώπη και η Ελλάδα εβρίσκονται σε τροχιά εξασθένησης – για να μην πω παρακμής και οι ΗΠΑ αλλάζουν κυβέρνηση. Η δε Τουρκία με τον Ταγίπ Ερντογάν έχει αποθρασυνθεί και έχει ανοικτούς λογαριασμούς με την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες και εκβιάζει με ποικίλους τρόπους, ιδιαίτερα χρησιμοποιώντας το προσφυγικό.

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε τέτοιες υποχωρήσεις που να διακινδυνεύσουμε τη βιωσιμότητα και τη λειτουργικότητα μιας λύσης.

Δεν έχουμε δικαίωμα, ούτε να μας καταβάλει η απαισιοδοξία και η ηττοπάθεια, αλλά ούτε και να δημιουργήσουμε κλίμα υπέρμετρης αισιοδοξίας κάτω από τις συνθήκες. Είναι σωστό αυτό που είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ότι αν η Τουρκία εφαρμόσει εκείνα που λέγουν κατ’ ιδίαν οι Τούρκοι διπλωμάτες στα ξένα κέντρα λήψης αποφάσεων, υπάρχει προοπτική για λύση.

Αν από την άλλη ακούσει κανείς τη ρητορική Ερντογάν, κοιτάξει το ρολόι του και σκεφθεί μόνο τη διαφορά ώρας με τα κατεχόμενα, αλλά και τα τετελεσμένα που προχωρούν με μεγάλη ταχύτητα τελευταία, τότε οι σκέψεις θα είναι θλιβερές.

Κατά συνέπεια περιμένουμε με αγωνία τα αποτελέσματα του Μοντ Πελεράν, εάν θα ανοίξουν τη πόρτα για λύση, εάν θα οδηγήσουν σε ναυάγιο, του οποίου η διαχείριση θα είναι πολύ δύσκολη ή ακόμα εάν θα υπάρξει ξανά λαθροβίωση του Κυπριακού.

Εκείνο που θέλω να τονίσω είναι ότι επιτρέψαμε σε αυτό τον τόπο – λυπούμαι που το λέω – πολλές φορές το κομματικό και ατομικό συμφέρον να βάζει σε δεύτερη μοίρα το εθνικό συμφέρον. Ωραία είναι η Δημοκρατία και απαραίτητη η εξάσκησή της. Αλλά το κομματικό συμφέρον ή το προσωπικό να μπαίνει πάνω από το Εθνικό, αυτό δεν είναι ούτε Δημοκρατία ούτε πατριωτισμός.

Εκείνοι που προτείνουν διαρκώς απόρριψη των πάντων πρέπει να μας πουν τι προτείνουν!

Μήπως νομίζουμε ότι σήμερα όλος ο πλανήτης συγκινείται από το προσφυγικό της Κύπρου, με ένα κόσμο γεμάτο από πρόσφυγες;;

Συγκινείται με το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή με τις αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών;;

Ή μήπως οι ισχυροί της γης  λαμβάνουν υπόψη κάτι παραπάνω από τα δικά τους συμφέροντα;! Είναι το Διεθνές Δίκαιο που επικρατεί ή η ισχύς των δυνατών και τα γεωπολιτικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα;

Επομένως το δίλημμα είναι μεγάλο και επικεντρώνεται στο πώς επιτυγχάνεται κάτω από τις συνθήκες η επανένωση, η ειρηνική συνύπαρξη Ε/κ και Τ/κ, αλλά και η επιβίωση του Κυπριακού Ελληνισμού σε μια λειτουργική και βιώσιμη Ομοσπονδία.

Αν έρθει η στιγμή εκείνη που θα μας τεθεί αυτό το δίλημμα – και δεν είμαι σίγουρος ότι θα έρθει – ας βάλουμε το χέρι στην καρδιά, όχι με κριτήριο προσωπικές ή κομματικές ατζέντες, αλλά με βασικό κριτήριο το μέλλον των παιδιών μας.

Σύντομα θα ξέρουμε γιατί τα ψέματα κάπου τελειώνουν. Είμαστε κοντά στο End Game.

Και τώρα στο θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Θα είμαι σύντομος κύριε Υπουργέ.

Οι θέσεις της Ένωσης Δήμων είναι γνωστές.

Υποστηρίζουμε τη μεταρρύθμιση στο πλαίσιο ενός γενικού χρυσού κανόνα: Καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.

Βασικά είναι η Ένωση Δήμων που προσκάλεσε τους Ιταλούς εμπειρογνώμονες και δέχθηκε τις εισηγήσεις τους, οι οποίες προβλέπουν τη συμπλεγματοποίηση Δήμων και Κοινοτήτων και τη δημιουργία επαρχιακών συμπλεγμάτων, χωρίς όμως την απώλεια του πρωτοβάθμιου ρόλου των Δήμων και χωρίς τα συμπλέγματα να αποτελούν δευτεροβάθμια βαθμίδα, αλλά να προέρχονται από τους δήμους και τις κοινότητες.

Το θέμα έχει πολλές πτυχές και υπάρχουν πολλές διαφορές μεταξύ των Κομμάτων και την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, όπως μας λέχθηκε πρόσφατα από την Πρόεδρό της.

Και ακόμα, εμείς τουλάχιστον, δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι τα συμπλέγματα και ποιοι δήμοι θα συνενωθούν και τι τελικά θα προκύψει.

Εκείνο επίσης που είναι τελείως ασαφές – και η κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών δεν έδωσαν καθαρή απάντηση – είναι πώς αντιμετωπίζονται τα οικονομικά των Δήμων και των μελλοντικών συμπλεγμάτων.

Τι γίνεται με τη χορηγία η οποία έχει αποκοπεί τόσο δραστικά τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα ορισμένοι δήμοι να μην μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν στα πρόθυρα χρεοκοπίας;! Επαναλαμβάνω, είναι τραγική η θέση κάποιων Δήμων και παράνομα αποκόπτεται η Κρατική χορηγία έναντι της κατάργησης του Επαγγελματικού Φόρου. Το σχετικό ποσό πρέπει να επιστραφεί άμεσα και ανεξάρτητα από την ψήφιση του Νομοσχεδίου.

Θα αντικατασταθεί η χορηγία με έσοδα που θα παραχωρήσει το κράτος;;

Ποια είναι αυτά τα έσοδα ιδιαίτερα όταν ο Φόρος Ακίνητης Ιδιοκτησίας έχει διαφοροποιηθεί;

Αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, ή χορηγία ή έσοδα δια μεταφοράς φορολογίας, σημαίνουν το ένα και το αυτό: την επιβάρυνση του φορολογουμένου!

Το δεύτερο κομμάτι του παζλ, είναι τα χρέη των Δήμων, μεγάλο μέρος των οποίων θα πρέπει να αναλάβει το κράτος γιατί αυτά τα χρέη δημιουργήθηκαν για την ανάπτυξη των πόλεων και των κοινοτήτων, δηλαδή την ανάπτυξη του κράτους.

Και το τρίτο έχει να κάνει με τις βασικές εξοικονομήσεις όσων αφορά τα λειτουργικά έξοδα των Δήμων και σχετίζεται με τη δημιουργία από την κυβέρνηση ενός Ταμείου – και την ψήφιση ενός κονδυλίου, για πρόωρη εθελοντική αφυπηρέτηση.

Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν στο μικρό χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι τις Δημοτικές Εκλογές.

Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει μια τελική νομοθεσία που να βάζει τις βάσεις για τη μελλοντική μεταρρύθμιση.

Αυτή η νομοθεσία πρέπει να λάβει υπόψη δύο σοβαρά πράγματα.

Το ένα είναι η ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου των Δήμων ένεκα του ότι τα δημοτικά συμβούλια έχουν κατευθείαν επαφή με τους δημότες και τα προβλήματά τους – και οποιοσδήποτε οικονομικός υπολογισμός πρέπει να λαμβάνει υπόψη το κοινωνικό όφελος που δεν είναι χρηματικά μετρήσιμο.

Το άλλο είναι να υπενθυμίσουμε τη νομοθεσία του 1988 που επικυρώνει τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης – που είναι διεθνής συνθήκη. Αυτός ο χάρτης υποχρεώνει τους κυβερνώντες να παρέχουν στην τοπική αυτοδιοίκηση τα μέσα για την διοικητική και οικονομική αυτοτέλειά τους και βάζει κανόνες δημοκρατικών διαδικασιών αποκέντρωσης.

Δυστυχώς η Βουλή δεν προχώρησε σε μια επιπρόσθετη νομοθεσία για εφαρμογή της διεθνούς αυτής υποχρέωσης του Συμβουλίου της Ευρώπης στη βάση του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου που τόσο πολύ επικαλούμαστε.

Θα μπορούσα να πω πολλά περισσότερα στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα πολλά επιτεύγματα και έργα που έγιναν στις ελεύθερες πόλεις και κοινότητες μας αλλά βέβαια ουδείς προφήτης στη δική του πατρίδα. Πρέπει βέβαια να παραδεχθούμε αδυναμίες και ατασθαλίες που έκαναν πολύ κόσμο να χάσει την εμπιστοσύνη του προς το θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αλλά το θέμα της διαπλοκής δεν είναι αποκλειστικότητα των Δήμων, είναι όλου του συστήματος.

Και δεν πρέπει τα ξερά να καταστρέφουν τα χλωρά και να ισοπεδώνεται ένας θεσμός που προσφέρει πολλά σε αυτό τον τόπο και είναι αναπόσπαστος κρίκος οποιασδήποτε πολιτείας και Δημοκρατίας.

Επιτέλους ας υπάρξει σκληρή τιμωρία για όσους εκμεταλλεύτηκαν τη θέση τους γιατί το μεγαλύτερο σαράκι είναι η ατιμωρησία, η διαπλοκή και – για να το πω πιο καθαρά, το «ο κουμπάρος του κουμπάρου τζιαι να την τζιεψουμεν…». Θεωρούμε ότι πολύ άδικα θυματοποιούνται οι Δήμοι στο σύνολο τους, ιδιαίτερα με τις κατ’ εξακολούθηση κατηγορίες του αρμόδιου Υπουργού, ακόμα και πολύ πρόσφατες, με τον οποίο εμείς τουλάχιστον προσπαθήσαμε να συνεργαστούμε στενά. Δεν θα πω περισσότερα. Υπενθυμίζουμε ότι είμαστε δημοκρατικά εκλελεγμένη Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι υποτελής μόρφωμα σε τριτοκοσμική χώρα.

Θα επαναλάβω ακόμα μια φορά ότι οι Δήμοι και οι Κοινότητες είναι ένας μικρόκοσμος των πολλών στραβών και απαράδεκτων που συμβαίνουν σε ολόκληρη την Κρατική Μηχανή και γι’ αυτό φταίει εξίσου η κομματική νοοτροπία και τα Κόμματα που πολλές φορές καλλιεργούν τέτοιες νοοτροπίες και προστασίες αλλά και εμείς οι πολίτες που, όχι μόνο τα ανεχόμαστε, αλλά συμπεριφερόμαστε απέναντι στους Κρατικούς λειτουργούς σαν ταπεινοί επαίτες και όχι σαν φορολογούμενοι περήφανοι δικαιούχοι.

Και ένα τελευταίο ερώτημα – που θέλει απάντηση.

Μαζί με την ψήφιση οποιουδήποτε σχεδίου μεταρρύθμισης – εφόσον η πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών για αναβολή των εκλογών έγινε δυστυχώς πολύ αργά, παρόλο που το σκεπτικό ήταν σωστό, αλλά έπρεπε να γίνει πολύ προηγουμένως – τι θα γίνει μετά τη συμπλήρωση των διαδικασιών μεταρρύθμισης, αν σε δυόμιση χρόνια συνενωθούν κάποιοι Δήμοι;

Θα υποβάλουν παραίτηση κάποιοι Δήμαρχοι και Δημοτικά Συμβούλια;

Ίσως πιο σωστό θα ήταν να γίνουν και πάλι δημοτικές εκλογές που θα συμπέσουν με τις ευρωεκλογές.

Αλλά και πάλι ερωτώ: Ποιοι δήμοι θα συνενωθούν με άλλους, με ποια κριτήρια (γεωγραφικά, πολιτικά, κοινωνικά)

Αυτό πρέπει να αποφασιστεί! Και άραγε κριτήριο είναι η διατήρηση των πλουσιότερων δήμων και η σύμπτυξη όσων έχουν προβλήματα; Δεν θα λάβουμε υπόψη άλλους παράγοντες;

Θα ευχαριστηθούμε να ακούσουμε αν υπάρχουν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα και γίνει εφικτό να υιοθετηθούν τα νομοσχέδια έγκαιρα.

Αν όχι, έχουμε σοβαρές αμφιβολίες αν θα προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις σε περίοδο που είναι μάλιστα προεκλογική – μιλώ για τις Προεδρικές, που κατά την άποψή μου ήδη έχει ξεκινήσει. Είναι πολύς ο κόσμος που δεν πιστεύει τελικά ότι θα γίνει οποιαδήποτε μεταρρύθμιση. Δυστυχώς, σε αυτό τον τόπο ισχύει το «τα πάντα ρει και ουδέν αλλάζει». Κρίμας τα Λόγια τα πολλά, τα Λόγια τα ψεύτικα, τα Λόγια τα μεγάλα. Και πάλι η αλλαγή σε αυτό τον τομέα φαντάζει μια χίμαιρα κομματικών προδιαγραφών.

Μια τελευταία ευχή ενόψει των Δημοτικών Εκλογών.

Να κρατήσουμε υψηλό επίπεδο. Πρόκειται για τοπικές εκλογές και εύχομαι να μην υπερισχύσει ο κομματικός φανατισμός την ώρα μάλιστα που διακυβεύεται το εθνικό συμφέρον.

Γιατί μπροστά μας ακολουθούν δύσκολες ημέρες λόγω Κυπριακού.

Θα ήταν κρίμα κι άδικο για τον τόπο να μην σταθούμε – μία φορά επιτέλους – στο ύψος των περιστάσεων. Και οι περιστάσεις στο Κυπριακό, 42 ολόκληρα χρόνια μετά την εισβολή, το επιβάλλουν σε όλους μας: να σκεφτούμε με ωριμότητα, να ακούσουμε τα επιχειρήματα και να αποφασίσουμε, ζυγίζοντας τα θετικά και τα αρνητικά των επιλογών μας.

Το ζητούμενο είναι η επανένωση και ελευθερία της Κύπρου, η πρόοδος όλων των πολιτών της Δημοκρατίας και η επιβίωση προπαντός του Κυπριακού Ελληνισμού στα εδάφη του.

Ευχαριστώ.